W dniach 15-16 października 2015 r. w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Skierniewicach odbędzie się Międzynarodowa Konferencja Naukowa pn. „W poszukiwaniu modelu kreatywnej edukacji dziecka jako źródła edukacyjnego sukcesu – wyzwania, strategie, dylematy”
Na konferencję zaprasza Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Skierniewicach wraz z partnerami.
Dynamika przeobrażeń społecznych i kulturowych, zachodzących we współczesnej rzeczywistości, znajduje swoje odbicie w edukacji dzieci i młodzieży – stawiając tym samym nowe wyzwania przed szkołą. Wymogi cywilizacyjne oraz nowe technologie nakładają na edukację, a przede wszystkim pracę nauczyciela-wychowawcy obowiązek radykalnych zmian sposobów nauczania (uczenia). Konstytutywnym staje się kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy teoretycznej, porządkowania i selekcjonowania informacji z różnych źródeł, mobilności zawodowej, podstaw edukacji permanentnej.
Przed współczesną szkołą stoi powinność aktywnego uczestnictwa w kreowaniu, aranżowaniu, projektowaniu oraz koncypowaniu sytuacji wychowawczych obejmujących heterogeniczne obszary społecznego funkcjonowania młodego człowieka. Nieodzownym jest model wychowania innowacyjnego, inspirującego do nieustannego działania twórczego i współtworzenia nowej konstruktywnej przyszłości. Istnieje zatem potrzeba nowych wzorców pedagogicznego działania i wzbogacania kulturowych podstaw wychowania. Konieczny jest szeroko rozumiany postęp pedagogiczny obejmujący różnorodne kategorie działań, realizowanych w obszarze systemu edukacyjnego, wśród których szczególną rolę odgrywa nowatorstwo pedagogiczne realizowane w instytucjonalnej i poza instytucjonalnej działalności edukacyjnej.
Organizatorzy zapraszają do debaty na temat koncepcji twórczej modernizacji procesu edukacyjnego oraz warsztatu pracy nauczyciela – wychowawcy służącej uczynieniu szkoły miejscem edukacyjnej szansy doświadczania sukcesu każdego ucznia. Dyskurs planują prowadzić wokół kilku ogólnych obszarów tematycznych. Jak zapowiadają są otwarci na propozycje i sugestie związane z podjętą problematyką, które wspólne rozważania i deliberacje uczynią pełniejszymi, bardziej twórczymi i owocnymi.
Propozycje bloków dyskusyjnych- Sukces edukacyjny – aspekt pedagogiczny, aksjologiczny, socjologiczny, psychologiczny.
- Edukacja kreatywna – wymiar heterogeniczny.
- Szkoła jako przestrzeń twórczej edukacji – potrzeby i wyzwania.
- Kompetencje kreatywne nauczyciela – ustalenia, poszukiwania, kontestacje.
- Innowacyjność w edukacji – ustalenia formalne, poszukiwania twórczych impulsów.
- Rodzina jako konstytutywne środowisko kreowania twórczej edukacji – wyzwania i zagrożenia.
- Media w kreowaniu edukacji twórczej – wartości edukacyjne oraz granice dydaktycznej (bez)użyteczności.
- Czas wolny a edukacja konstruktywna.
- Środowisko lokalne a twórczość edukacyjna – współpraca i inspiracje.
- Badania w działaniu – na polu twórczej współpracy naukowców i praktyków.
Mając na uwadze jedną z idei konferencji, jaką jest propagowanie nowatorskiej wiedzy będącej inspiracją do podejmowania praktycznych działań i praktycznego jej wykorzystania, organizatorzy zapraszają do udziału w bloku warsztatowym. Warsztaty są formą pracy, dającą możliwość rozwoju już posiadanych oraz nabycia nowych umiejętności, wzbogacających warsztat pracy nauczyciela. Warsztaty, z jednej strony mogą stanowić dla nas punkt wyjściowy do określenia własnego obszaru rozwojowego. Z drugiej zaś, dają możliwość wypracowania wspólnej bazy wiedzy do wykorzystania przez innych. Tematyka warsztatów nawiązuje do kwestii teoretycznych podejmowanych podczas dyskusji plenarnych.
Celem warsztatów jest wskazanie nowatorskich, poza schematycznych form pracy z dziećmi i młodzieżą, w kontekście szeroko rozumianej kreatywności. Warsztaty kierowane są do nauczycieli, pracowników oświaty, pracowników organizacji pozarządowych oraz osób pragnących rozwinąć swoje umiejętności w pracy z dziećmi i młodzieżą. Zachęcani są również praktycy, trenerzy, coache do współtworzenia obszaru warsztatowego i dzielenia się doświadczeniami w zakresie tematycznym konferencji. Każdy warsztat trwa 3h zegarowe. Uczestnicy otrzymają świadectwo potwierdzające uczestnictwo w warsztacie.
Tematyka warsztatów
-
Emocje zaklęte w ruchu – jak szybko i skutecznie zarządzać emocjami w klasie, prowadzenie: mgr Marta Rolnik
-
Twórcze wykorzystanie fotografii w procesie edukacji, prowadzenie: mgr Agnieszka Furtak
-
Prawidłowość uczenia się w procesie przyswajania wiedzy w koncepcji Analizy Transakcyjnej, prowadzenie: mgr Marta Badura
-
Zamień porażkę w sukces, czyli o skutecznym motywowaniu, prowadzenie: dr Aleksandra Stankiewicz
Napisz komentarz
Komentarze