W tym celu należy mieć na uwadze 5 zasad:
- Koniecznie unikaj uderzania bezpośrednio w część łożyska - zwłaszcza w pierścienie lub koszyk.
- Powierzchnie osadzeń zgodnie z zaleceniami powinny być gładkie oraz pozbawione wszelkich niedoskonałości. Oczywiście muszą być posmarowane olejem.
- Powinieneś zachować czystość w miejscu, gdzie montujesz łożyska. W przeciwnym wypadku może dostać się tam brud, który potrafi znacznie ukrócić żywotność.
- Pamiętaj, aby sprawdzić wymiary i kształt miejsc osadzeń.
- Musisz użyć siły do pierścienia osadzonego. Nie możesz wciskać jednego pierścienia w celu osadzenia drugiego.
Jeśli nie zastosowujesz się do wskazówki 5. wówczas może dojść do powstania tzw. Fałszywego odcisku Brinella. Tworzą one na skutek nieodpowiedniego montażu. Siła wciskająca obciąża elementy toczne. Te zostawiają tam swoje odciski na bieżniach. W rezultacie prowadzi to do powstania drgań, a to przekłada się na skrócenie żywotności łożyska.
W przypadku potrzeby jednoczesnego osadzania pierścieni, należy wtedy zastosować przyrząd, który daje możliwość przenoszenia siły wciskające na dwa pierścienie jednak z uwzględnieniem luzu w łożysku. Te łożyska, które mają małe gabaryty możesz montować przy wykorzystaniu młotka i miękkiego podbijaka – istnieje również możliwość wykorzystania w tym celu rury. W przypadku łożysk o większych gabarytach wykonywana jest prasa hydrauliczna, śruby wkręcane w czoło wału albo nakrętek nakręcanych na wał.
Uproszczeniem montażu łożyska może być podgrzanie go do temperatury około 100 stopni Celsjusza. Alternatywnym rozwiązaniem jest zamrożenie wału w ciekłym azocie. Rozszerzalność cieplna jest związana ze zmianami temperatury. To daje możliwość na łatwiejsze osadzenie łożyska na wale. Zależnie od rodzaju łożyska i środka smarnego, który zawiera się wewnątrz, dochodzi do zmiany wysokości temperatury podgrzania. Można to zrobić poprzez podgrzanie w kąpieli olejowej, komorze grzewczej lub na specjalnych płytach grzewczych.
Łożyska posiadające duże gabaryty są osadzane z reguły za pomocą hydraulicznych nakrętek. Podczas tej czynności ważne jest jednoczesne podawanie oleju smarującego. Tworzy on warunki tarcia płynnego, które skutecznie zmniejszają siłę potrzebną do zamontowania. Jeśli uzyskasz właściwe położenie, wtedy powinieneś wtłaczać olej. Jak już pierścień się zaciśnie możesz usunąć siłę wtłaczającą.
Fachowej rady udzielił sklep techniczno-narzędziowy EBMiA.pl oferujący ogromny wybór łożysk oraz obudowy łożysk.