- Wstępnie szacujemy, że w tym roku szkolnym badanie obejmie 376 uczniów, a w przyszłym kolejnych 481. Zanim eksperci wejdą do szkół, rodzice otrzymają materiały informacyjne o akcji. Planowane są także spotkania poświęcone tej tematyce, by do badań przekonać jak największą liczbę opiekunów, odpowiedzieć im na wszystkie pytania, wyjaśnić wątpliwości - mówi wiceburmistrz nadzorujący w ratuszu sprawy z zakresu oświaty, zdrowia i pomocy społecznej Marek Fergiński.
Badanie audiometryczne nie boli, nie jest nawet nieprzyjemne. W jego trakcie dziecko ma założone na głowę słuchawki, a osoba przeprowadzająca test wysyła z audiometru dźwięki o różnej barwie (niskie, średnie, wysokie) i głośności. Zadaniem dziecka jest podniesienie ręki lub naciśnięcie przycisku, gdy usłyszy dźwięk, co pozwala wyznaczyć próg słyszenia. Jeśli test wypadnie słabo, wykonany zostanie jeszcze jeden oceniający centralne procesy słuchowe (badanie dźwiękami LINGA).
- Przypomnę, że badania są bezpłatne, ale wymagają zgody rodziców, do czego oczywiście gorąco zachęcam. Nie jest tajemnicą, że dziecko ze znacznym niedosłuchem ma trzykrotnie gorsze wyniki w nauce niż prawidłowo słyszący rówieśnicy, a chyba każdemu rodzicowi zależy, by jego dziecko dobrze się uczyło, nie odstawało od reszty klasy. Wczesne wykrycie wad to wczesne leczenie. Jeśli jest okazja się zbadać, warto to zrobić – podkreśla Marek Fergiński.
Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu to bardzo poważny partner, którego zespół opracował metody, procedury i urządzenia służące do przeprowadzania badań przesiewowych, a objęto nimi ponad 1 mln dzieci. Z jego badań wynika, że nawet co 5–6 dziecko może mieć różnego rodzaju problemy związane ze słuchem, mające istotne znaczenie dla jego rozwoju i osiąganych wyników w nauce, przy czym 60 proc. rodziców dzieci z nieprawidłowym wynikiem badania nie ma świadomości, że ich maluch ma problem ze słyszeniem.
Najczęstszymi przyczynami pogorszenia słuchu są infekcje górnych dróg oddechowych, takie jak zapalenie ucha czy zatok, oraz hałas. Co istotne, 60 procent uczniów ocenia hałas w szkole jako bardzo duży. A bardzo głośne dźwięki mogą spowodował trwałe i nieodwracalne uszkodzenie słuchu.
UM
Napisz komentarz
Komentarze