Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 25 listopada 2024 08:35
Reklama dotacje rpo

Elektryczne autobusy na ulicach miasta?

Sochaczewski ratusz złożył w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą „Sochaczewski Eko-bus”. Jeśli uda się zdobyć dotację na ten cel, w dwa lata w komunikację miejską zainwestowane zostanie około 10 mln zł, z ulic zniknął dymiące Jelcze, a ich miejsce zajmą ekologiczne autobusy spełniające najwyższe normy środowiskowe.
Elektryczne autobusy na ulicach miasta?

Jak czytamy we wniosku, projekt ma być realizowany przez miasto w partnerstwie ze starostwem powiatowym i gminą Brochów - do końca grudnia 2019 roku. Jego wartość oszacowano na 9 929 223 zł, a dofinansowanie unijne w wysokości 7 399 300 zł ma pokryć 80 procent kosztów. Jak mówi wiceburmistrz Dariusz Dobrowolski, ratusz liczy na wysoką punktację, ponieważ opracował kompleksowy projekt obejmujący przebudowę parkingów, ścieżki rowerowej, wprowadzenie na ulice miasta ekologicznych autobusów, wdrożenie inteligentnego systemu transportowego. Na projekt składa się kilka komponentów.

- Wszystkie te działania mają  poprawić jakość powietrza w mieście, zmniejszyć emisję zanieczyszczeń emitowanych przez transport publiczny, obniżyć poziom hałasu komunikacyjnego, ale też poprawić bezpieczeństwo osób korzystających z jednośladów – wylicza wiceburmistrz Dariusz Dobrowolski.

Zakup trzech autobusów elektrycznych i dwóch spalinowych

Pozwoli to wycofać z ruchu pięć najstarszych Jelczy M-11, wyprodukowanych w latach 1987-88, nie spełniających najnowszych norm ochrony środowiska. Obecnie ZKM wozi pasażerów szesnastoma autobusami. Ekologiczną normę Euro 2 spełnia siedem pojazdów, normę Euro 3 kolejne dwa, a normę Euro 5 tylko dwa najnowsze autobusy wyprodukowane w 2009 i 2012 roku. W pojazdach jako paliwo stosowany jest olej napędowy, którego roczne zużycie to około 150-170 tys. litrów. Średnio w miesiącu autobusy pokonują 60 tys. km. Jedenaście pojazdów jest dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Nowe autobusy mają być niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w platformy pozwalające na wjazd wózkiem inwalidzkim. Muszą zabierać minimum 80 pasażerów. Autobusy elektryczne na jednym ładowaniu mają przejechać 150 - 200 km. Ładowanie akumulatorów ma się odbywać w bazie ZKM. Muszą spełniać normę EURO 6.

Montaż pięciu tablic z dynamicznym rozkładem jazdy

Od kilku lat pasażerowie mogą śledzić ruch wszystkich autobusów w czasie rzeczywistym, a to dzięki nadajnikom GPS umieszczonym w pojazdach. Z  usługi tej można korzystać tylko w telefonach komórkowych, ale wkrótce przejazd można będzie śledzić na tablicach umieszczonych na przystankach. Staną one przy stacji PKP, na pętlach autobusowych przy szpitalu i okrąglaku w Chodakowie, na przystankach przy ul. Traugutta – przy parku Chopina  i piekarni Gzik&Janiak.

Zakup i zainstalowanie 26 wiat przystankowych

Ratusz planuje wymianę starych wiat, a przez montaż siedmiu modułów rowerowych chce zachęcić do korzystania z komunikacji publicznej osoby, które do przystanków dojeżdżają rowerami. Takie przesiadkowe wiaty miałyby stanąć na pętlach przy ul. Inżynierskiej, cmentarzu komunalnym, szpitalu powiatowym i obok młyna Repszów, na przystanku przy skrzyżowaniu ulic Kościńskiego, Boryszewskiej i Inżynierskiej, naprzeciw zakładów Boryszew ERG oraz w Chodakowie, przy oddziale banku PKO BP. Wiaty zostaną wyposażone w elektroniczne tablice z dynamicznym rozkładem jazdy.

Biletomaty stacjonarne

Planuje się zakup dwóch biletomatów stacjonarnych i zainstalowanie ich na placu Kościuszki oraz przy dworcu PKP. Automat sprzeda bilety papierowe oraz zakoduje karty elektroniczne (takie będą bilety miesięczne), przyjmie zapłatę za pomocą banknotów, bilonu, kart płatniczych. Urządzenia wyeliminują konieczność przychodzenia co miesiąc do biura ZKM, by kupić bilet okresowy. Podobną funkcję będą miały biletomaty mobilne zamontowane w pięciu nowych autobusach.

Stanowisko sprzedaży elektronicznych biletów okresowych

Zostanie zorganizowane w biurze ZKM. Zamiast przychodzić co miesiąc po znaczek na bilet miesięczny, teraz pasażerowi wystarczy jedna wizyta w siedzibie ZKM. Pracownik wyda mu elektroniczną kartę, gotową do użytku, którą w kolejnych miesiącach można będzie zasilać w biletomatach. Plastikowy nośnik zastąpi papier. To nie koniec. W ramach projektu miasto chce jeszcze wyznaczyć stumetrową ścieżkę rowerową biegnącą przez plac Kościuszki, łączącą trasy rowerowe w ulicy Warszawskiej (zaczyna się za mostem) i w ulicy Staszica. Ponieważ wzrośnie znaczeniem placu przed dworcem PKP, jako głównego węzła komunikacji, stąd w planach jest budowa dodatkowego stanowiska dla autobusów. Na koniec trzy parkingi wyposażone zostaną w stojaki rowerowe. Miasto chce je postawić przy placach Kościuszki i św. Dominika oraz przy ul. Sienkiewicza.

 

Projekt ma być realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 (RPO WM 2014-2020), z Osi Priorytetowej „Przejście na gospodarkę niskoemisyjną."

UM


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

PRZECZYTAJ
Reklamaprosto i po polsku
Reklama
Reklama