O konieczności powstania nowego mostu w Sochaczewie mówi się od lat. Każdy kto mieszka po lewej stronie Bzury, lub próbuje dostać się do lub ze szpitala, wie co to znaczy przejechać przez most w porannym, czy popołudniowym szczycie. A sytuacja będzie się tylko pogarszać, widząc jak rozwija się osadnictwo po tamtej stronie Bzury, szczególnie na terenie Gminy Sochaczew, co pokazuje szczegółowa ekspertyza zamówiona na początku tego roku przez sochaczewski ratusz.
- Zamówiliśmy fachowe opracowanie na temat ewentualnej budowy nowej przeprawy przez Bzurę w Sochaczewie. Specjaliści wykonali dla nas najpierw szczegółowe pomiary ruchu, a następnie szukali najlepszej lokalizacji dla nowej przeprawy. Dziś mamy wyniki tego opracowania. Wiemy, że ruch będzie rósł. Wiemy też gdzie powinniśmy budować. Otwiera się też historyczna szansa na znalezienie środków na budowę, bo swoje wsparcie dla tej inwestycji zdeklarował minister Maciej Małecki. Rząd ma środki na tego typu inwestycje, jeśli spełniają one ponad lokalną rolę. Z analiz ruchu wynika, że zaledwie 21% samochodów na moście pochodzi z miasta, aż 35% to pojazdy z gminy Sochaczew, 44% z pozostałych gmin powiatu oraz z innych regionów kraju. Tylko te dane pokazują, że to jest inwestycja ponad lokalna, która nie powinna, ba wręcz nie może być problemem wyłącznie mieszkańców Sochaczewa – uważa burmistrz Piotr Osiecki, który w piątek 2 grudnia zaprosił do siebie wspomnianych na wstępie ministra Macieja Małeckiego, starostę Jolantę Gontę oraz wójta Mirosława Orlińskiego.
Jak się okazało spotkanie zainicjował minister Małecki, który już od jakiegoś czasu szuka rozwiązań, by znaleźć finansowanie dla budowy mostu w Sochaczewie. To oczywiście nie będzie łatwe zadanie, ale jest realne. Podstawowym warunkiem, byśmy mogli starać się o pieniądze z tego źródła jest wspomniany już ponad lokalny charakter inwestycji.
- Nowy most na Bzurze był jednym z filarów koalicji, jaką sochaczewskie PiS zawarło z Sochaczewskim Forum Samorządowym Piotra Osieckiego siedem lat temu. Dziś stajemy przed realną szansą wywiązania się z tej obietnicy – przypomina minister Małecki.
- Po analizie ruchu na moście i przyległych ulicach fachowcy wzięli się za wyznaczenie najlepszego z punktu komunikacji położenia mostu. Brano pod uwagę trzy lokalizacje. Pierwsza w śladzie starego mostu, druga na wysokości połączenia ulicy Kolejowej z ul. Chopina na Kistkach, trzecia koło kładki dla pieszych, która łączy Gawłowską z ul. Staszica. Fachowcy wskazują tę trzecią jako najlepszą, przesunęli tylko przeprawę o kilkadziesiąt metrów w stronę centrum. Jest to wariant najlepszy zarówno pod kątem rozwiązania problemów komunikacyjnych, jak i kosztów budowy przeprawy oraz dróg dojazdowych – referował podczas spotkania Piotr Osiecki.
- Ten most połączy dwie powiatowe ulice – Gawłowską i Chopina, dalej Trojanowską wyprowadzi ruch poza miasto lub do Chodakowa. Po lewej stronie Bzury prosto z mostu będzie wlot na ulicę Spacerową, a potem Dewajtis, a stamtąd na tereny Gminy Sochaczew, gdzie dziś żywiołowo rozwija się osadnictwo. Proponuję zatem, by była to inwestycja powiatowa, a samorządy miasta i gminy wsparły ją solidarnie równą kwotą 25% kosztów – zaproponował burmistrz.
- Starosta może się starać o dofinansowanie inwestycji z Budżetu Państwa nawet do wysokości 50% kosztów. Dlatego taki podział ról i finansów jest uczciwy i zasadny – uważa Maciej Małecki.
- Popieram ten pomysł – mówi starosta Jolanta Gonta. – Wprawdzie szykujemy się do remontu przeprawy w Chodakowie w ciągu ulicy Mostowej, ale to wcale nie przeszkodzi, a wręcz nam pomoże. Bo jeśli w Sochaczewie powstanie jeszcze jedna przeprawa, to ta na Mostowej będzie mogła mieć trochę niższe parametry, bo ruch na niej będzie mniejszy, a to obniży koszty modernizacji – dodała starosta.
- Jeśli wszystkie strony samorządowe się zgodzą, a pan minister nam pomoże, to powiat weźmie na barki tę inwestycję – zadeklarowała Jolanta Gonta.
- Inicjatywa bardzo ciekawa. Warta poparcia. Nie wypada jej nie poprzeć – rozpoczął swoją wypowiedź wójt Gminy Sochaczew, Mirosław Orliński. – Będzie to oczywiście duży wydatek dla wszystkich samorządów, będziemy musieli przekonać naszych mieszkańców, że to na pewno najlepsze miejsce dla budowy nowego mostu – dodał.
- Mówimy o kosztach na poziomie około 20 mln złotych. Zakładamy, że połowę kwoty powiat wniesie do inwestycji w postaci rządowej dotacji. Dla samorządów miasta Sochaczew i gminy Sochaczew zostaje po ok. 5 mln złotych rozłożonych na lata 2019-2021. W 2018 rozpoczęlibyśmy proces uzyskania dokumentacji, a później wszystkich potrzebnych pozwoleń – poinformował Piotr Osiecki, który zaproponował staroście i wójtowi, by wszystkie trzy samorządy podpisały już teraz wstępne porozumienie o woli rozpoczęcia starań o budowę mostu.
Na tym stanęło. Kolejnym ruchem będzie przedstawienie radom powiatu, miasta i gminy przez odpowiednio starostę, burmistrza oraz wójta projektów uchwał w sprawie intencji podjęcia współpracy „w przedmiocie przygotowania i realizacji przedsięwzięcia: Budowa przeprawy mostowej przez rzekę Bzurę w Sochaczewie”.
- Mamy szansę na zrealizowanie historycznego projektu. Bo most to zawsze jest inwestycja na pokolenia. Z wielką radością i dumą obejmuję patronat nad tym przedsięwzięciem i dołożę wszelkich starań, by zakończyło się powodzeniem – deklaruje minister Maciej Małecki.
UM Sochaczew
Napisz komentarz
Komentarze